fbpx
Instagram wordt steeds belangrijker. Het sociale netwerk nadert geleidelijk de kaap van een miljard gebruikers en lanceert bijna maandelijks nieuwe functies. Instagram is de laatste jaren grondig geëvolueerd van een “foto-app” naar een volwaardig en populair social media platform. Mede dankzij het invoeren van een aantal “snapchat-achtige” functies is dit platform echt hot geworden. Zo goed als alle grote merken en sterren hebben een actieve account. Je kan als bedrijf dus niet meer achterblijven. Daarom geven we je graag enkele tips om het maximum uit je instagram account te halen.

De basis is een goed profiel

De basis van een goed Instagramaccount is je profiel. Wanneer iemand op je pagina terechtkomt, moet hij meteen weten wie je bent en wat je doet. Gebruik zeker een businessprofiel en voorzie een heldere beschrijving. Je kan standaard ook maar één link in je bio plaatsen, link dus naar de meest relevante pagina voor je volgers. Met behulp van speciale tools kan je wel verschillende links plaatsen. Zo’n feature is vooral handig als je via Instagram wil verkopen.

Kies voor je eigen vaste stijl

Om echt succesvol te worden op Instagram, post je best niet zomaar elke foto. Maak het niet te druk! Kies één of twee accentkleuren die je in je posts laat terugkomen en gebruik een paar vaste filters. Bewaak de consistente kwaliteit van jouw foto’s. Zo zorg je ervoor dat je posts herkenbaar zijn voor je volgers, en je profiel ziet er ook nog eens een stuk professioneler uit. De eenvoudigste manier om je stijl herkenbaar te houden, is door één en dezelfde persoon alle foto’s te laten maken en/of uploaden. Hij of zij krijgt zo de verantwoordelijkheid om een corporate stijl te definiëren.

Wat is jouw “story”?

De basis van een goed Instagramaccount is je profiel. Wanneer iemand op je pagina terechtkomt, moet hij meteen weten wie je bent en wat je doet. Gebruik zeker een businessprofiel en voorzie een heldere beschrijving. Je kan standaard ook maar één link in je bio plaatsen, link dus naar de meest relevante pagina voor je volgers. Met behulp van speciale tools kan je wel verschillende links plaatsen. Zo’n feature is vooral handig als je via Instagram wil verkopen.

Maak gebruik van hashtags

Hashtags maken je posts veel vindbaarder. Posts die goede hashtags gebruiken, zijn bovendien veel populairder dan posts zonder. Een goede hashtagstrategie is echt onontbeerlijk voor elk bedrijf dat actief is op Instagram. Ga op zoek naar relevante hashtags voor jouw bedrijf. Maak een goede mengeling van populaire en specifieke hashtags voor de beste resultaten en creëer zeker een bedrijfseigen hashtag. Populaire hashtags zorgen er zeker voor dat je posts bij een breder publiek terechtkomen, maar ze verdrinken soms in de enorme zee van posts met die hashtags. Combineer ze daarom met specifieke, sectorgebonden hashtags om bij mensen met gelijkaardige interesses te verschijnen.

Influencer marketing werkt

Op sociale media en al zeker op Instagram is de impact van social influencers niet te onderschatten. Ze verspreiden toegankelijke content die hun volgers ook echt willen zien. Zoek dus eens naar een aantal influencers die dezelfde doelgroep en stijl als je bedrijf hebben en bekijk of je met enkele van hen kan samenwerken. Zorg er wel altijd voor dat je transparant bent over de samenwerking, zeker als je de influencers betaalt.
Je kan zeker ook experimenteren met verschillende soorten influencers. Grote, populaire influencers hebben een heel groot bereik, maar de interactie ligt bij hen veel lager. Goed om je naamsbekendheid te vergroten, minder ideaal voor conversies. Als je een heel specifieke dienst of product hebt, werk je beter samen met micro-influencers. Dat zijn influencers met wat minder volgers maar die wel bepaalde niches enorm aanspreken. Zij zijn de perfecte partners als je op conversies mikt.

Ontwikkel je eigen stickers

Alhoewel alle grote merken reeds gebruik maken van Instagram, zijn er weinig bedrijven die gebruik maken van hun eigen stickers. Nike daarentegen doet dit wel, en op een heel sterke manier! Door je eigen stickers te gebruiken en deze ook te verspreiden door je hele organisatie, werk je sterk aan je naamsbekendheid, herkenbaarheid & kun je je eventueel vestigen als “thought leader” in jouw domein. Dit is een leuke en creatieve manier die nog door weinig bedrijven gedaan wordt. Wil jij iets anders doen dan de meesten? Dan zijn je eigen stickers ontwerpen een leuke optie!

Net zoals alle social media platformen is Instagram constant in beweging. De belangrijkste tip die we je kunnen geven is: “blijf up-to-date”. Blijf op de hoogte van de nieuwste zaken. Is dit te intensief of misschien zelfs een “ver van mijn bed-show”? Dan kun je ook altijd terecht bij IM Creative voor het nodige advies, voor ondersteuning of voor social media training en coaching!